Postin Box uudistaa itsepalvelumyymälän konseptin

Toukokuussa 2019 Fyra ryhtyi ratkomaan, millainen on täydellinen Postin itsepalvelumyymälä.

Strategia

Keväällä 2019 konsulttitoimisto Motley oli saanut Postilta tehtäväksi suunnitella itsepalvelumyymälän palvelukonseptin ja pyysi kumppanikseen Fyran. Tavoitteena oli suunnitella uudenlainen, verkkokauppaostoksia palveleva itsepalvelumyymälä, joka olisi muutakin kuin rivi pakettiautomaatteja.

Alusta asti oli selvää, että tilaan Helsingin Keskuskadulla piti saada mahtumaan yli 600 pakettiautomaattia. Niiden lisäksi tilaan haluttiin sovituskopit, joissa ostoksia voisi sovittaa heti. Kadulle päin tilan piti näyttää kiinnostavalta.

Motley lähestyi myymälää palvelukonseptin näkökulmasta, Fyra keskittyi tilasuunnitteluun ja toiminnallisuuteen.

Konsepti

Boxin kokonaiskonsepti tehtiin tiiviissä yhteistyössä Motleyn kanssa. Pakettiautomaattien ympärille syntyi ehjä kokonaisuus, jossa pakettien lähettäminen, tuotteiden sovitus, mahdolliset palautukset ja kierrättäminen hoituvat kaikki yhdellä kertaa.

Tilasta haluttiin funktionaalinen ja käyttäjälle intuitiivinen. Eri toiminta-alueiden värit tukevat asiakkaan palvelupolkua ja tilassa navigointia. Tilasta haluttiin myös visuaalisesti tarpeeksi vahva, jotta se eroaa olemassa olevasta brändistä ja osaltaan ilmentää uudistuvaa Postia.

Toteutus

Boxin konsepti ja tilasuunnitelma toteutettiin rivakalla aikataululla: Suomen ensimmäinen Posti Box avattiin Keskuskadulla marraskuun alussa.

Tilan etuosassa on Spotlight-alue, jolla verkkokauppiaat voivat esitellä tuotteitaan. Sisääntulon lähellä on myös host-piste, jossa on aina henkilökuntaa avustamassa ja sohvat, joilla voi nautiskella kupillisen kahvia. Pakettiautomaatit löytyvät tilan takaosasta.

Tutustu muihin töihimme.