Kuinka elämykset esitellään?

Kun ravintola-ala muuttuu yhä elämyksellisemmäksi ja yksilöllisemmäksi, myös sen tavarantoimittajien on muututtava. Fyra auttoi E. Ahlströmiä muuttamaan showroominsa innostuksen lähteeksi.

Ravintolat ovat trendien myötä muuttuneet yhä rennommiksi ja yksilöllisemmiksi, ja niihin haetaan monipuolisia tila- ja tuoteratkaisuja. Tämä oli lähtökohta, kun Suomen suurin ravintola-alan ammattilaisia palveleva tukkuliike E. Ahlström muutti showroominsa uusiin tiloihin Helsingin Vallilaan kesällä 2017. Sitä ennen yli satavuotias yritys oli ollut samoissa tiloissa jo parikymmentä vuotta ja halusi nyt uudistua kunnolla.

”Koska ravintolamaailma on muuttunut, meidän piti löytää uusia tapoja esitellä tuotteitamme ja palveluitamme”, E. Ahlströmin myyntijohtaja Teija Sääksmäki kertoo. ”Haimme kumppania, joka pystyisi tuomaan työskentelyymme uudenlaista ajattelua.”

Sellainen löytyi Fyrasta, joka alkoi pian kartoittaa asiakkaiden ja henkilökunnan toiveita ja tarpeita fokusryhmissä.

Näyttelytilojen lisäksi Fyra suunnitteli E.Ahlströmin uudet työskentelytilat.

Inspiraatio esiin

Ahlström palvelee asiakkaitaan kokonaisvaltaisesti niin kattaus- kuin projektisisustamisessakin. Konseptin kehitystyöstä vastaavat ostajat, keittiömestarit, ryhmäpäälliköt ja ravintolapäälliköt hakevat sieltä ratkaisuja erilaisten ja erikokoisten ravintoloiden, hotellien ja julkishallinnon tarpeisiin. Showroomin tulee palvella niin Michelin-ravintoloiden kuin suurtalouskeittiöiden tai pienten päiväkotienkin tarpeita.

Positiivisen haasteen esittelyyn tuo laaja valikoima: Tukkuliikkeellä on varastossaan noin 7000 erilaista varastotuotetta. Se myös edustaa noin 300 päämiestä, eli brändiä, joiden tuotteita se maahantuo ja myy.

Tehdastilaustuote valikoimasta löytyy vielä lisää tuotteita asiakkaiden inspiroimiseen ja hurmaamiseen.

”Yhteinen nimittäjä asiakkaillemme on se, että he haluavat ideoita. Halusimme siis tuoda yhä enemmän inspiraatiota asiakkaille.”

Monipuolinen ja muuntuva näyttelytila

Aiemmin E. Ahlströmillä tavarat esiteltiin hyllyissä, mutta nyt ne siirrettiin pöytätasojen päälle. Niille on helpompi rakentaa erilaisia kattauksia ja tunnelmia, jotta asiakas saa helposti käsityksen, miltä tuotteet voisivat ravintolassa näyttää.

Projektisisustamisen tuotteet tuotiin osaksi showroomia ja hiljaisen työskentelyn tiloja toimiston puolelle. Työskentelytilat toimivat ikään kuin showroomin jatkeena ja inspiraation lähteenä niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin.

Erilaisia kansilevyjä vaihtamalla tasojen päälle saa luotua erilaisia miljöitä ja kokonaisuuksia. Fyran ehdotuksesta esillä olevaa tavaramäärää karsittiin. ”Asiakkaiden mielestä valikoima on kasvanut, vaikka tilannehan on päinvastoin”, Teija Sääksmäki nauraa.

Esillepanot on myös segmentoitu eri kokonaisuuksiin, mikä taas helpottaa asiakkaiden valintoja. Näyttelytilassa asiakkaat voivat myös luoda omia yhdistelmiään erilaisista trendeistä ja tyyleistä. Tilan skandinaavinen ja selkeä yleisilme toimii aikaa kestävänä taustana erilaisten ja muuntuvien tuoteperheiden esittämiseen.

Myös valaistukseen on panostettu: ”Valaistussuunnittelussa on huomioitu tuotteiden esillepano sekä muunneltava tunnelma”, sisustuksesta vastannut Fyran Niina Sihto kertoo.

Sparraten maaliin

Sääksmäki on todella tyytyväinen lopputulokseen.

”Saimme ajan hengessä olevan showroomin ja mielettömän hyvät henkilökunnan työskentelytilat. Vanhaan rakennukseen tuli uusia raikkaita ideoita. Vaikka mekin hallitsemme sisustusratkaisut, Fyran avulla saimme kokonaisuuden pysymään harmonisena”, Sääksmäki kertoo.

Tilaa on yhteensä 1374 m2, joista 650 m2 on näyttelytilaa.

”Emme olisi käyttäneet värejä näin rohkeasti itse, mutta onneksi Fyra lähti reippaasti haastamaan meitä. Palaverimme olivat tosi kivaa sparrausta.”

Sääksmäen mielestä Fyran valitsemat värit tuovat tilaan elämyksellisyyttä ja tukevat näyttelyä ja tuotteita. Esimerkiksi keittiön tarvikkeet nousevat kauniisti esiin sinisiltä hyllyiltä.

Sekin miellyttää, että kaikki showroomin pinnat ovat maalattavissa, joten niitä on helppo uudistaa, kun trendit taas vaihtuvat.

”Fokusryhmien ja meidän toiveemme toteutuivat täällä ainakin 95-prosenttisesti.”

Valokuvaaja: Sampsa Pärnänen

Tutustu muihin töihimme.