Näin syntyi Helsingin viilein tech-toimisto

 

Teknologiafirma Zalandon uusissa tiloissa voi keinua, tuijottaa Hulkia ja kävellä jonottamatta vessaan.

On pari asiaa, joita nettikaupastaan tunnetun teknologiafirma Zalandon Tech Hubissa Helsingissä on vaikea olla huomaamatta: palo-ovesta hyppäävä vihreä Hulk, kattopalkeista roikkuvat valokeinut ja työpisteet, joilla voi tehdä rauhassa töitä, vaikka firmassa olisi bileet pystyssä.

Mutta palataan ensin alkuun. Kovassa kasvuvauhdissa oleva Zalando etsi vuonna 2015 isompia tiloja. Visio oli alusta asti selvä: Zalando toivoi paitsi runsaasti lisää tilaa, myös rouheaa teollisuushenkeä, vahvaa, brändistä ammentavaa värimaailmaa ja monipuolisia työskentelymahdollisuuksia.

Fyra oli vision toteuttamisessa mukana alusta asti. Fyran sisustusarkkitehdit kiersivät mahdollisia tiloja yhdessä Zalandon Helsingin Tech Hubin johtajan Tuomas Kytömaan kanssa ja hahmottelivat erilaisista tiloista alustavia pohjapiirroksia.

Sitten tarjolle tuli lähes 1400 neliömetrin tila Runeberginkadulta Helsingistä.

”Heti kun tilan näki, tuli sellainen olo, että vau. Siitä näki heti, että sen saa jaettua kahteen osaan: korkeaan tapahtuma- ja hengailutilaan sekä rauhalliseen työskentelytilaan”, Fyran sisustusarkkitehti Taru Leppänen kertoo.

Jako kahteen takaa työrauhan

Jako kahteen ratkaisi kerralla koko tilan suunnittelun. Lähes kymmenen metriä korkeassa tapahtumatilassa voi pelata biljardia, syödä lounasta, hengailla työkavereiden kanssa, työskennellä parven sohvilla tai vaikka keinua valokeinuissa.

Tässä tilassa myös järjestetään luentoja, tapahtumia ja juhlia, jolloin alue voidaan eristää niin, että ovien toisella puolella saa keskittyä töihin.  

Toimistotiloissa suunnittelun lähtökohta oli työrauha. Esimerkiksi käytävät kiertävät työpisteitä niin, ettei väylä kulje pöytien keskeltä. Puhelinkopit sijoitettiin niin, että puhelimessa saa puhua rauhassa eikä joku koko ajan kurki lasin läpi.

Kaikki erityistarpeet – myös vähän yllättävät – otettiin huomioon.

”Miesten vessoja piti suunnitella enemmän kuin normaalisti, koska miesvaltaisella työpaikalla on koko päivän virvoitusjuomia tarjolla”, Taru Leppänen sanoo.

Graafiset sankarit seinillä

Zalandolaisilla oli toinenkin erityistoive: tilaan piti ehdottomasti saada supersankareita, joita edellisessä toimistossa oli laminoitu ja teipattu seiniin.

Nyt palo-oven Hulkin lisäksi kahden vierekkäisen neukkarin seiniltä irvistävät mustavalkoiset, graafiset Jokeri ja Batman. Kaikki supersankarit ovat taiteilija Rasmus Tikkasen käsialaa. Zalandon työntekijät saivat vaikuttaa siihen, mitkä hahmot seiniltä kurkkivat, joten he ovat olleet tyytyväisiä lopputulokseen. Paitsi hahmoihin, myös kaikkeen muuhun.

”Yksi työntekijä kertoi, että tämä on ensimmäinen toimisto, johon lapsi on ilmoittanut haluavansa töihin. Kaikista Zalandon kansainvälisistä toimistoista tämä on hienoin ja paras, sitä saksalaiset kollegatkin aina sanovat”, Tuomas Kytömaa sanoo.

Tilat ovat iso rekrytointivaltti

Tiloissa on vahva loft-henki, mutta pehmeämmin kuin yleensä. Sorvattu koivuviilupinta, petsattu musta puu ja valkoiset pinnat vuorottelevat ja toistuvat molemmissa osissa.

Neuvottelutilat, joissa riittää valinnanvaraa kahden hengen pikkuneukkareista isompiin kokoustiloihin, koottiin blokeiksi, jotka petsattiin ulkopuolelta mustiksi. Ilmavuutta tuotiin lasiseinillä ja -ovilla.

Zalandolla ei ollut Suomessa kiinteistö- tai projektipäällikköä, joten Fyra käytännössä hoiti paitsi sisustussuunnittelun, myös projektin johtamisen. Zalandon Kytömaa kiittelee vuolaasti Fyran design- ja prosessiosaamista sekä sitä, että fyralaiset kiertävät edelleen etsimässä mahdollisia puutteita ja vaativat niihin muutoksia rakennuttajalta.

”Fyra oli meille luottopeluri, jota käytämme varmasti jatkossakin. Jos he eivät olisi olleet tässä projektissa apuna, lopputulos olisi saattanut olla täysi katastrofi”, Kytömaa sanoo.

Kansainvälinen ja kovaa kasvava Zalando houkuttelee muutenkin osaajia, mutta Kytömaa uskoo, että uudet, hienot tilat ovat iso kilpailuvaltti rekrymarkkinoilla. ”Se on todella tärkeä juttu. Se auttaa brändäyksessä, kun heti näkee, että tämä on Helsingin viilein tech-toimisto.”

Valokuvaaja: Sampsa Pärnänen