Miten taiotaan New York keskelle Helsinkiä?

 

Täysin uudistuneen Radisson Blu Seaside Hotelin upeissa tiloissa voi nauttia lounasta aulassa, kirjoittaa nimensä lehmään ja ihastella mustia ovihakasia, joita metsästettiin kuukausikaupalla.

Radisson Blu Seasiden pääovi Helsingin Hietalahdessa on kuin ovi toiseen maailmaan. Tuntuu, kuin yhdellä ovenavauksella pääsisi New Yorkin tai Amsterdamin tunnelmallisimpaan boutique-hotelliin: Vastaanottotiskit muistuttavat vanhoja matka-arkkuja, ja niiden takana on merikontista rakennettu seinä. Mustilla kirjahyllyillä lepää vanhoja kiikareita, karttapalloja ja kirjoja, puisten pöytien ääressä istuu ihmisiä syömässä lounasta. Värikästä baaritiskiä koristaa graffiti, jossa lukee This is Helsinki.

Vaikea uskoa, että vielä vähän aikaa sitten saman pääoven takana odotti vetoinen aula, jossa oli kaareva vastaanottotiski eikä oikeastaan juuri muuta.

Ei sillisalaattia, kiitos

Kun Fyra valittiin suunnittelemaan Radisson Blu Seasiden huoneiden, ravintolan sekä aula- ja kokoustilojen iso uudistus, ideoita oli pinoksi asti. Tehtävänä oli etsiä ja kirkastaa konseptille kärki, joka takaa, ettei lopputulos ole sillisalaattia vaan viimeistä ovenripaa myöten harkittu ja ehjä kokonaisuus.

Radisson Blu Seaside Hotel sijaitsee vanhalla telakka-alueella, joten hotelliin haluttiin urbaania, rouheaa kaupunkitunnelmaa, joka sai näkyä ja tuntua. Vaikka visio lopputuloksesta muodostui jo aikaisessa vaiheessa,  tärkeintä oli miettiä toiminnallisuutta: Millaiset tilat ovat kätevät? Millaisessa aulassa ihmiset haluavat syödä lounasta ja hengailla? Miten palvella isoja asiakasmääriä ilman, että tulee tunne massapaikasta?

”Radisson Blu -ketjun Suomen maajohtaja Tomi Peitsalo sanoi aloituspalaverissa, että sitten on onnistuttu, jos joku rakastaa ja joku inhoaa, mutta ketään ei jätetä kylmäksi. Oli mahtavaa tehdä yhteistyötä niin rohkean asiakkaan kanssa”, Fyran sisustusarkkitehti ja osakas Eva-Marie Eriksson sanoo.

Kirjoittaisitko nimesi lehmään?

Hotelli koostuu kolmesta rakennuksesta. Aula ja osa huoneista sijaitsee talossa, jossa on toiminut Valion juustovarasto. Ravintola ja lisää huoneita on 1990-luvulla rakennetussa välisiivessä, kun taas kokoustilat ja loput huoneet ovat talossa, jossa aikanaan toimi Valion laboratorio ja muiden muassa Nobel-palkitun A. I. Virtasen työtila.

Talojen historia on punottu urbaaniin telakkamiljööseen hienovaraisesti: esimerkiksi aulassa seisoo graffititaiteilija Anselmi Oksmanin suunnittelema täyskokoinen lehmä, joka toimii samalla vieraskirjana.

Myös huoneiden tunnelma muuttuu talosta toiseen siirryttäessä. Laboratorion huoneissa on pehmeämpi värimaailma kuin välisiiven huoneissa, joissa on käytetty skandinaavisen raikkaita ja reippaita värejä. Vanhan juustovaraston puolella huoneissa on enemmän rosoa.

Kaikkia huoneita yhdistää viihtyisyys, mukavuus ja kotoisuus, mutta niistä on tarkoituksella jätetty vau-efektit pois.

”Toivomme, että ihmiset tulisivat huoneista alas ravintolaan ja aulaan viettämään iltaa ja istuskelemaan”, Eva-Marie Eriksson sanoo.  

“God is in the details”

Radisson Blu Seaside on iso hotelli, jossa on 349 huonetta. Viimeisetkin uudet huoneet valmistuvat kesällä 2017, jolloin projekti on kestänyt puolitoista vuotta. Kahden vuoden aikana on ehditty vetää paitsi isoja linjoja, myös ratkaistu tuhansia käytännön pulmia ja miljoonia yksityiskohtia.

Yksi sellainen yksityiskohta ovat ravintolan vessan mustat lukot, joita etsittiin pitkään. Todella pitkään.

”God is in the details”, Eva-Marie Eriksson sanoo ja nauraa.

”Monen yksityiskohdan kanssa olemme ajatelleet, että voiko näin tehdä ja sitten ymmärtäneet, että voi ja pitää. Esimerkiksi vastaanoton yläpuolelle oli pitkään tulossa teksti, jossa lukee Reception. Ihan loppupuolella tekstiksi vaihdettiinkin Welcome friends, joka on paljon henkilökohtaisempi ja kuvastaa palvelufilosofiaamme. Idea urbaanista, rouheasta ja tyylikkäästä hotellista on toteutunut hienosti”, Radisson Blu Seaside Hotelin johtaja Roni Huttunen sanoo.

Vahvin todistus yksityiskohtien muodostamasta onnistuneesta kokonaisuudesta lienee tässä: kun hotellin uusittu aula aukesi ja ensimmäiset asiakkaat astuivat sisään, he katsoivat hetken ruosteenvärisiä sohvaryhmiä, kattoon asti ulottuvia kirjahyllyjä, värikkäitä kaakeleita ja graffiteja, kaivoivat sitten puhelimet taskusta ja alkoivat räpsiä kuvia.

God is in the details.

Valokuvaaja: Sampsa Pärnänen