Miten sisustetaan Suomen vilkkain kahvila?

 

Café Torin uusi ilme on kasvattanut myyntiä entisestään.

Tiesitkö, että Suomen vilkkain kahvila sijaitsee Helsinki-Vantaan lentoasemalla? Fyra sai kunnian sisustaa tämän kahvilan, jossa vierailee joka vuosi yli puoli miljoonaa ihmistä ja joka on auki 24 tuntia vuoden jokaisena päivänä.

Kaikki lähti siitä, kun Helsinki-Vantaan Café Toria pyörittävä SSP Finland halusi uudistaa kahvila-ravintolan sisustuksen ja virtaviivaistaa sen toiminnallisuutta. Oli esimerkiksi huomattu, että lähes kaksi kolmasosaa matkustajista matkusti yksin, joten neljän hengen pöydissä oli aina kolme hukkapaikkaa. Sekin oli selvää, etteivät matkustajamäärät tulevaisuudessa ainakaan vähenisi. Samaan aikaan kentän suosituimpaan ravintolaan piti saada lisää pääkaupungin torifiilistä ja lämpöä.

Fyra osallistui kilpailutukseen ja voitti.

Mihin laukkunsa laittaisi?

Uuden Café Torin ydin löytyi nopeasti. Tilaan haluttiin luoda kahvila-ravintola, johon kenen tahansa on helppo istahtaa. Café Tori ei ole fine dining -viinibaari, vaan helposti lähestyttävä tori, jossa voi nauttia Helsingin torien ja kauppahallien hengestä: murrettu oranssi tuo mieleen Kauppatorin kojut, puupöytiin on painettu siniruudulliset pöytäliinat ja  piparkakkureunainen torilippa kokoaa yhteen kylmävitriinit ja myyntikojut.

Tunnelman viimeistelevät lattiassa kadun omaisesti kulkeva kivetys, bränditoimisto Werkligin Mikko Reposen seinille maalaamat kuvat Helsingin toreista ja kiintokalusteet, joiden panelointi muistuttaa torikojujen puulaatikoita.

Toiminnallinen pohja on kuitenkin kaiken A ja O. Esimerkiksi kiintokalusteiden panelointi imee hälyä ja alareunassa syvennys, jonne saa sijoitettua matkalaukun. Istumapaikkoja on jokaiseen makuun ja tarpeeseen: on pirttipöytiä ja torimaisia metallikalusteita, korkeita pöytiä, matalia pöytiä ja latauspisteitä.

Sekin on mietitty, ettei työntekijöiden tarvitse tarvitse kolkutella asiakkaiden selän takana, että anteeksi, pitäisi päästä täyttämään myyntihylly.

Café Torin uusi ilme avattiin kesäkuussa 2016.

”Olemme todella tyytyväisiä. Tori näyttää tilavammalta ja kutsuvammalta kuin ennen ja asiakasmäärät ovat kasvussa. Fyralaisten kanssa oli mukava tehdä töitä ja he löysivät aina ratkaisun kaikkiin pulmiin. Olemme suositelleet ja suosittelemme heitä mielellämme kaikille”, SSP Finlandin Marketing and Business development director Jussi Laakso sanoo.

Valokuvaaja: Sampsa Pärnänen